祝孩子们天天健康快乐!

标题: 2000年奥地利获奖绘本Zack Bumm!,Heinz Janisch作,Helga Bansch绘 [打印本页]

作者: 悠悠冉冉    时间: 2011-9-7 09:24
标题: 2000年奥地利获奖绘本Zack Bumm!,Heinz Janisch作,Helga Bansch绘
(原创书评,转载请注明出处) 介绍一本奥地利的获奖绘本Zack Bumm!(于2000年获Federhasenpreis,直译为羽毛兔图书奖。中文译本《嚓,嘭!》封面上盖的图章为“奥地利青少年图书奖”,应该不是本书所获奖项,而是指这位作家的其他作品获得过这个奖项)。 从wiki的介绍来看,这个羽毛兔图书奖于1996年设立,用于奖励最好的儿童与少年文学图书封面。——所以这本书的封面大家可以多欣赏欣赏。 Zack bumm!的作者Heinz Janisch(汉斯·雅尼什)1960年生于奥地利布根兰的谷升,曾在维也纳攻读德国文学和新闻学,1982年成为奥地利广播公司的特约人员,他制作、主持节目,作品包括童书和成人书籍。汉斯·雅尼什曾获多项文学奖,包括1998年的奥地利儿童及青少年文学促进奖。 该书绘者赫尔嘎·班石(Helga Bansch)1957年生于奥地利史泰尔马克,高中毕业后就读位于格拉茲的教育学院,希望日后成为公立学校老师。自1978年以来,一直担任南史泰尔马克的老师,在受训成为社工人员的期间,从事特殊教育工作,并鼓励行为特异的孩子,以绘画作为与外界沟通的工具。此后她利用亚克力在纸盒或布上作画,也制作娃娃、玩偶,并以砂石、粘土和混凝纸制作手工艺。 适读年龄:4岁以上。 书的内容很简单。 一只渴望外面世界的小鸟西蒙掉出窝去,从此再也无法像其他鸟儿一样婉转鸣唱。在他忧伤的“嚓-嘭”声里,“一扇门被关上了”。 很有意思的是,一只有智慧的老兔子在书中充当了心理医生的角色。当听到“嚓-嘭”的哀叫时,他没有听而不闻,而是决定让西蒙“重新快乐”。西蒙好激动,他“飞过草原,飞过森林,飞过丘陵,飞过高山……一直飞到大海边。最后,他落在一块高高的岩石上。‘嚓-嘭!嚓嘭!’,他的叫声很快就被大海的声音淹没了。他叫呀叫呀,直到叫不出声音。” 当老兔子和西蒙再次见面的时候,西蒙用它超卓的飞翔技巧,及时拯救了一只差点和他自己一样摔伤的雏鸟。他疾如利箭的飞翔让老兔子卡尔灵光一现,为西蒙安排了一场飞行表演。西蒙的飞行绝技让森林动物们都很羡慕,而西蒙也从中找回了作为鸟儿的自信。 “对于一只鸟儿来说,能在空中飞舞是多么美妙的事啊!”西蒙这样想着。 他大声地、快乐地叫着“嚓——嘭”、“嚓——嘭”。 那声音听起来真像一扇门又打开了…… 图画书总是这样,内容很简单,但哲理很深。 在这本书中有很多点,可以拿来与孩子探讨一些看起来很抽象,但实际上非常具体的人生问题。 比如开头西蒙因为急于看到外面的世界,从窝里掉出来,摔伤乃至失语的那一页。 这像不像有些孩子,出生的时候本没有问题,但因为自己不小心,或者父母照顾不当,或者医疗事故,以及其他各种意外,导致终身残疾?这样让人痛心的故事不是没有,而是太多。——注意安全,防范风险,这也是书中的一个点。 当然这本书最重要的两个点倒不是安全问题,而是自我认知,和人际价值。 这本书所体现的自我认知,主要着眼于人对自己的优缺点的理性认识和全心接纳,从而把自我中最优势的一部分发挥到极致,做最好的自己。 西蒙出事之后,只能“嚓-嘭”的哀叫,他的一扇“门”“关”上了——因为他关注的点集中在失语问题上,西蒙的自我认知陷入到自我否定当中。虽然爸爸妈妈还是爱他,关心他,但在他自己的世界,却只有哀伤的“嚓-嘭”。这单调哀伤的声音,是他的自我放逐或惩罚吗? 但是请看,当老兔子卡尔要帮助他“重新快乐”的时候,他是多么激动啊——他“飞过草原,飞过森林,飞过丘陵,飞过高山……一直飞到了大海边”。一只普通的鸟儿能做到这一点吗?一口气,就能飞过草原森林丘陵高山,一直飞到大海边?如果说那个“嚓-嘭”是他对自己的放逐或惩罚,那么,这一口气飞到大海边,则是他在放逐期里努力学飞的一个实证了——这也为后文他用出色的飞行技巧救起失足雏鸟埋下了伏笔。 翻到最后一页,当西蒙在森林动物们面前表演飞行让他们赞叹的时候,他发现“嚓-嘭”的声音不再重要,他还有翅膀可以自由的飞翔,他可以是一只快乐的飞鸟。“嚓-嘭”不再哀伤,他找回了自信,就像——一扇门又打开了一样。这时候,他的自我认知也就回到了肯定自己、接纳自己、对自己有信心的轨道上来了。看自己,如果过度强调自己的缺点,甚至躲进缺点的阴影里走不出来,你就无法真正活出属于自己的精彩。换个角度,把眼光更多的放在自己有天赋的方面,不断努力,你才能信心满满,活得开心自在。 这本书的另外一个重点是人际价值。 当今社会,人都不是单独的个体,而是个体之间有种种互动的群体。人与人之间存在着微妙多样的关系,因而与他人建立关系是我们一生都必须学习的重要课题。 在这个故事里,西蒙的爸爸妈妈在他有了残疾的时候,依然关爱着他,只是,他们“给他好东西吃,白天黑夜都照顾着他。他们每时每刻都陪着他,教他学习飞翔”,但是,他们对西蒙的心理问题,“不知道该怎么办”,束手无策了。我们做爸爸妈妈的,有没有这样的时候呢?很爱很爱,但不知道怎样给孩子最需要的帮助?没有彻底解除心病的办法的话,西蒙的爸爸妈妈也是个很好的例子。他们花了大量的时间去陪伴,教导孩子学习——不只是唱歌飞行全面开花的学习,而是发现孩子的长处把重点集中在“飞翔”上。 转头再看森林里其他的动物,他们渐渐习惯了用“嚓-嘭”作为西蒙的代号,说明什么呢?他们看到了这个孩子的缺陷,并把这个缺陷扩大到全身,使其成为他的代号——他们忘记了,西蒙原本是和他们一样的,平常的小鸟。这和我们,何其相似!看别人,很容易看到别人身上突出的缺点,而不太容易看到他们还有一些优点,甚至是很大的优点。 还好,故事里有个心理医生——老兔子卡尔。他从“嚓-嘭”中听出了西蒙不为人知的哀伤,他,愿意帮助他!(前面也提到了,因为这个愿意帮助的表态,西蒙表现出了多大程度的激动!)对我们身边的人,任何人,也许你不能够帮得彻底,但一个帮助的意愿,也会给人多少鼓舞! 而卡尔,他不仅有帮助的意愿,也有帮助的能力。他从西蒙救助雏鸟的飞翔中看到了帮人的机会,策划并实现了西蒙自信心的回复。卡尔知道,他的确改变不了西蒙失语的事实,但他能够通过其他途径,帮西蒙换个角度,找回自我,重塑自信。如果我们身边有这样的一个人,因为残疾或任何原因无法活出他生命的精彩,我们是不是也可以和睿智的老卡尔一样,能看到他的长处并帮助他重建自信呢?倾听别人的内心,发现并欣赏他们的长处,彼此尊重、关爱,彼此接纳、包容,这个世界就会更美的。 配合这个故事,除了提问回答之外,还可以做一些游戏,让孩子更好的理解书中隐含的价值观。 [ 本帖最后由 悠悠冉冉 于 2011-9-8 15:41 编辑 ]
作者: 悠悠冉冉    时间: 2011-9-7 17:53
。 论坛资源链接吧: 绘本推荐【嚓——嘭】先打开心门,让阳光进来,什么都会重新回来。 奥地利获奖绘本Zack Bumm!,从网上找来图文制作的英文版,中译本《嚓,嘭!》 [ 本帖最后由 悠悠冉冉 于 2011-9-8 13:31 编辑 ]
作者: 悠悠冉冉    时间: 2011-9-8 09:28
Neue Zürcher Zeitung Mut zum Risiko Über die kleinen Unterschiede und ihre grossen Folgen 新苏黎世报 Die Begegnung mit anderen kann die eigenen Besonderheiten manchmal schmerzhaft vor Augen führen. Dass sich das Thema der Selbstfindung und Selbstbehauptung auch ohne erhobenen Zeigefinger mit Witz und Ironie zur Sprache bringen lässt, zeigen Neuerscheinungen, die sich auch gestalterisch durch einigen Eigensinn auszeichnen. Sophie Gudrun Hermine van der Weiden ist ein ambitioniertes Wesen. Sie möchte als Sängerin Furore machen, und das am besten gleich, indem sie den Wettbewerb in der grossen Stadt gewinnt. Doch als das musikalische Rindvieh sich dorthin aufmacht, um nach einem Orchester Ausschau zu halten, das ihre Darbietung begleiten soll, muss sie feststellen, das zunächst einmal ganz andere Kriterien als die musikalische Begabung ins Spiel kommen, wenn es um die Aufnahme in die musikalische Gemeinschaft geht. Wer will, findet immer einen Grund, um andere auszugrenzen. Wo Sophie auch vorspricht, wird sie mit den merkwürdigsten Argumenten abgewiesen. Das «Rindvieh-Orchester» nimmt keine braun gefleckten Kühe auf, der vor allem von Giraffen gebildeten «Königlichen Harmonie der Wiederkäuer» ist ihr Hals zu kurz, während sich das «Musikkränzchen der Gehörnten» an der bescheidenen Ausladung ihrer Hörner stösst. Als dann auch noch die Snobs unter den Orchestern, die «Behuften Musikanten», sie wegen mangelnder Eleganz abweisen, greift die wutentbrannte Sophie zur Selbsthilfe, gründet ihr eigenes Orchester und – wie sollte es auch anders sein – gewinnt den Wettbewerb. Geoffroy de Pennart lässt diese lehrreiche und amüsante Geschichte in klaren Farben und Umrissen Kontur gewinnen. Dem Leitmotiv der Erzählung – der Konfrontation der einen mit den anderen – schafft der Illustrator auf der formalen Seite eine Entsprechung, indem er die beiden Seiten des Buches selbst in der Art einer Gegenüberstellung organisiert. Seiner Hauptdarstellerin, der energischen Paarhuferin Sophie, räumt er stets die linke Bildseite ein, während die einzelnen Gruppierungen, die sie besucht, auf der rechten Buchseite zu Hause sind. Auf diese Weise gewinnt Pennart den Raum, die Figur Sophies nicht nur in ihrer äusserlichen Eigenheit zu umschreiben, sondern auch ihre Reaktion auf das Geschehen in der Art einer Charakterskizze ins Bild zu setzen, während er die Orchester zeigen kann als eine in einer eigenen Welt lebende geschlossene Gesellschaft. Auch bei Pozor ist es eine reine Äusserlichkeit, die die Menschen davon abhält, mit ihm Kontakt aufzunehmen. Der grosse gelbe Hund hat ein so riesiges Maul, dass alle Reissaus nehmen, mit denen er sprechen will. Was immer er auch tut, um den anderen die Angst vor seiner Gestalt zu nehmen, fruchtet nichts. Sein Lächeln ist in ihren Augen ein Zähnefletschen, und sein Versuch, leise zu sprechen, kommt bei ihnen als ein Knurren an. Dabei ist Pozor wohlerzogen und ordentlich. Sogar seine Decke klopft er selber aus, und Geschirr spülen kann er auch. Doch was helfen ihm diese Künste, wenn niemand ihm ein Zuhause geben will? Erst als er Lukas kennenlernt, den Buben, der so klein ist, dass die Mutter ihn beim Aufräumen zu den Stofftieren setzt, geht sein Wunsch in Erfüllung. Der Illustrator Bernd Mölck-Tassel hat diesen Weg, den die beiden zurücklegen, bis sie trotz ihrem enormen Grössenunterschied zu Freunden werden, auf höchst unorthodoxe Weise gestaltet. Er begnügt sich nicht damit, Bilder zu dieser von Anne Maar erfundenen Geschichte zu entwerfen, sondern er hat diese Erzählung Buchstabe für Buchstabe selbst niedergeschrieben. Das bewegte Schriftbild, das dabei entstanden ist, erscheint wie ein Spiegel der Gefühlsbewegungen, die die beiden Hauptfiguren durchlaufen, bis sie zueinander finden. Die ganze Spannung aber der Ereignisse, die Pozor und Lukas zusammen durchleben, konzentriert sich in Bildern, deren sprunghafte Perspektiven und kantige Formen das Bild einer Welt entwerfen, in der die Grenze zwischen Phantasie und Realität im Nu übersprungen wird. Ein besonderes Merkmal hat auch Sigmund. Seitdem er als kleiner Vogel aus dem Nest gefallen ist, besteht sein ganzes Vokabular aus zwei Worten: «Zack bumm!» Zwar haben sich die Tiere des Waldes daran schnell gewöhnt, doch Sigmund selbst ist darüber sehr traurig. Erst die Begegnung mit dem klugen Hasen Carl Gustav gibt ihm die Lebensfreude zurück. Auf dessen Nachdenksofa erinnert Sigmund nicht nur das Ereignis, das ihn in seiner Sprachfähigkeit eingeschränkt hat, sondern er lernt auch seine inzwischen hoch entwickelten Flugkünste als eine Stärke schätzen, die ihn durch die Lüfte wie durch das Leben tragen kann. Wo, wenn nicht in Wien, der frühen Wirkungsstätte Sigmund Freuds, hätte ein solches Bilderbuch erscheinen können. Es bietet Lesespass und Augenschmaus für Kinder wie Eltern. Während sich die Grossen an den subtilen Anspielungen auf die Psychoanalyse ergötzen können, mit denen Heinz Janisch in seiner Erzählung nicht spart, werden sich die Kleinen wohl in der von Helga Bansch gestalteten sanftfarbigen Welt dieses kleinen, zerzausten, vom Baum gefallenen Vogels schnell heimisch fühlen. Selbstvertrauen wächst eben nicht auf Bäumen. Dafür braucht es schon die Begegnung mit den anderen. Ursula Sinnreich [ 本帖最后由 悠悠冉冉 于 2011-9-8 15:22 编辑 ]
作者: 悠悠冉冉    时间: 2011-9-8 13:30
标题: 亚马逊上的家长书评两篇
两篇德文书评,我给译成中文了。 评级:五星 我觉得这本书非常棒,因为残疾、自我认知和对生命的热爱,这些话题都在书中得到了很好的展现。 另外,我觉得图片和故事都很适合孩子。我儿子3岁,身体有残疾,他非常喜欢我们反复给他念这个故事,而且已经能把整篇文字都背诵出来了。 我尤其喜欢下列“信息”: 碰到困难,思考,想出主意,践行——这对整个人生也是一个很好的“公式”。挖掘长处,不管有什么缺陷或疾患,都能享受生活的美好!! 评级:三星 译文:图片讨喜,故事睿智,关于自信和残疾话题的极好图书。但有点小小的瑕疵:这个故事如此“高度哲理”,以至于偏离了图画书的目标群体——孩子。第一遍读的时候他们还知道去看图,但最迟到第二遍读书的时候,他们就开始觉得无聊了。引用弗洛伊德对成人来说很有意思,但对孩子来说就不同了。 总的来说,对父母来说是本很漂亮的书,但他们未必会经常看到它。虽然不是热烈追捧迪斯尼故事的粉丝,但我会给我的孩子选择小飞象而不是这一本,反正二者的基本观念都是一致的。
作者: 悠悠冉冉    时间: 2011-9-8 15:28
标题: 课堂活动
网页链接:http://www.ncrcl.ac.uk/epbc/EN/b ... pbcENbooksZackB.asp Rationale for Choice: This is a wonderful moral fable about a handicapped creature who overcomes his mental and physical difficulties. As he learns to compensate for his deficits and to accept help, he gains appreciation and respect in the eyes of others. In between the lines you can gain insights into aspects of Freud's depth of psychology and C.G. Jung's philosophy of archetypes. Re-telling Sigmund, a little bird, falls from the nest directly onto his head and makes the sound „Zack bumm!“ … as if a door has been closed. After his fall he cannot twitter, whistle or sing like the other birds, so everybody calls him Zack bumm! An old wise rabbit notices Sigmund's sadness and helps him to become a happy bird, the best flyer in the wood. Translation: P. 1:Sigmund was sitting in his nest. The world around him was huge. “I want to fly like my parents”, he thought. P. 2: Sigmund bent forward. As he did this, he fell out of the nest. He glided through the air. “Help!!!”, he was about to cry. But within seconds he brutally crashed his head against the ground. “Zack bumm!” was heard inside. P. 3: When his parents found him, Sigmund sat on the grass quite confused. “How are you doing?”, asked his mother anxiously. “Zack bumm!”, he replied. “Zack bumm?”, asked his father. Sigmund nodded. “Zack bumm! Zack bumm!”, he uttered with a croaky voice. It sounded as if somebody had slammed a door. P. 4: Sigmund's parents were at a loss as to what to do. They fed him. They took care of him al day and all night. They did not leave him alone. They taught him how to fly. But Sigmund was not able to twitter, to whistle or to sing like a bird. He tried it again and again. But when he opened his beak, a sad “Zack bumm!” was heard. P. 5: Sigmund became older. “Hey, Zack bumm, how are you?”, the other animals of the wood asked him when they met him. They had got used to his strange call “Zack bumm!”. P. 6: One day an old, a white hare came to the tree where Sigmund lived. The hare took out a book and sat down in the shade of the tree. “Zack bumm, Zack bumm!”, Sigmund hoarsely croacked. P. 7: After a while the hare – his name was Carl Gustav – looked up. “Your voice sounds sad”, he said. “Why are you not able to twitter like the other birds?” Sigmund shook his head. “Zack bumm!”, he silently cried. Carl Gustav thoughtfully looked at him. “We must undertake something to make you happy again!”, he said. “Tomorrow, at high noon, come to me. I will think about how I can help you.” P. 8: Sigmund nodded his head. Then he flew over the meadows and woods, over the hills and mountains to the sea. He sat down on a high rock. “Zack bumm! Zack bumm!”, he shouted into the roaring sea. He shouted himself hoarse. P. 9: The next day he flew back to Carl Gustav. In the middle of the grass there was a sofa as green as grass. “This is a good place to think about things!”, said Carl Gustav. “Lay down and have a rest. Try to remember what has happened. When did you cry “Zack bumm! Zack bumm!”, for the first time? Take your time!” P. 10:Sigmund lay with his eyes tightly shut on the sofa. At first he saw stars, circles and clouds in his mind. But then he calmed down. He was lying so still that Carl Gustav thought he had fallen asleep. P. 11: Finally Sigmund opened his eyes. “Zack bumm! Zack bumm!”, he said. “How did the story begin? How did it happen to you?”, asked Carl Gustav. Sigmund fell down from the sofa. He held his head in his hands. Carl Gustav was thinking. “I understand”, he said. “You had fallen out of the nest and you had a hard landing on your head.” Sigmund nodded excitedly. “And after your fall out of the nest – you thought: ‘I am doing everything wrong!' Sigmund nodded again and lay down on the sofa. Carl Gustav took off his glasses and began to clean them carefully. “But in the meantime you learned to fly. The wind carries you through the air. You are flying like a feather … Even if you can't twitter, you are a real bird.” P. 12: Suddenly he heard a scream. A little something tumbled down from above. A young bird was falling out of its nest. Sigmund flew up to him like an arrow. Sigmund spread his wings widely and caught the little one. The little bird softly landed on Sigmund's feathers. P. 13: “Bravo!”, shouted Carl Gustav. I do not know any other bird that can fly so bravely like you. I have an idea. He gave Sigmund a wink. P. 14: Several days later Carl Gustav invited all the animals of the wood to a special celebration. He was standing on the green sofa and shouted loudly: “Welcome to the big “Zack bumm- air-show!” Sigmund dived down from the highest tree. He performed a loop. He displayed his forward and backward somersaults. He played all his tricks. It was the most wonderful air-show the animals had ever seen in the wood. “It is so lovely to be a bird and to hover in the air”, Sigmund thought. He croaked his “Zack bumm!” and this time it sounded as if somebody had opened a door again inside him. NB This is a working translation for educational purpose only. Activities for use in school: • Superboys and Supergirls! The students tell each other what they are especially good at (e.g. handstands, mental arithmetic, comforting others, drawing pictures, painting, surfing or surfing in the internet, mae-up, shopping for good value, eating a big plate of pasta, etc.) Each students writes his/her special achievements in the list below: I am … excellent at … very good at … good at .. name/ achievement ...... ....... Each students writes on a sheet of paper, what he/she would like to be able to do. Everybody says what s/he wants to learn from another child. Then they pair up: one child is the trainer, one the learner. Finally everybody shows/presents what they have learned from each other. Variation: Each student shows something that he/she is proud of (e.g. photos, a present, a ‘magic' stone or shell, a watch, a picture, a piece of work) and tells a story about it. These stories are written down and collected in a book or recorded onto tape and published as an audio-book. (This is a nice present for parents and a record book for the child) • Game: Everything has wings! The children sit at their desks. Each child has both his/her hands on the table and taps/pats rhythmically. One child begins by saying: ‘Everything that has wings flies!' e.g. the plane flies, the duck flies ….. and the other children must raise their hands. But when the child says: e.g. ‘The table flies, the tree flies, my mother flies …….' their hands must stay on the table. If somebody raises his hands he has lost and drops out of the game. The winner is the one who remains. • Game: I see things, you can't see! According to the saying ‘I see things, you can't see … and this one is green' (in one of the pictures in the book) - students then guess what it could be. (e.g. the green sofa where Zack bumm is lying). Whoever gets the correct answer, asks the next question. Each child should have a turn. • Game: I bet, you can't do that! (This game illustrates that nobody is perfect…) In front of you is a glass of water. Put two drinking straws in your mouth. The first drinking straw is in the glass and the second one is outside. I bet you don't succeed in drinking the glass empty. Reflection: Consider how being good at something different can enrich our lives. [ 本帖最后由 悠悠冉冉 于 2011-9-8 15:34 编辑 ]




欢迎光临 祝孩子们天天健康快乐! (http://www.xetjy.com/) Powered by Discuz! X3.2